تاريخ : ٢۸ دی ۱۳٩٠ | ٧:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : پویا مرادی


· سطح یکنواخت طبیعی
از کف بتنی ، کف پیاده رو ، فرش یا هر سطح یکدست و همواری می توان به عنوان پس زمینه خنثی استفاده کرد . برای ماکت های تیره باید سطوح روشن و برای ماکت های روشن ، سطوح تیره بکار برد.

· آسمان طبیعی
با قرار دادن ماکت بر روی یک لبه ، از زاویه پایین می توان به گونه ای عکاسی کرد که ماکت و قسمتی از آسمان به عنوان پس زمینه در کادر قرارگیرد . برای این کار بهتر است رو به شمال عکاسی کنیم تا از ایجاد خیرگی نور خورشید جلوگیری شود.


دید های مختلف
با توجه به نوع رابطه ای که می خواهیم از طریق عکاسی بدست آوریم ، از دید ها و زوایای مختلفی می توان از ماکت عکس گرفت . دید های کلی یا دید پرنده ، حس یک ساختمان کامل را بوجود می آورد. دیدهای پایین تر نیز ، حس حضور در سایت و دید از پایین به ساختمان را به دست می دهد . برای عکاسی از دیدهای داخلی و به دست آوردن دیدهای تراز چشم باید از مدل اسکوپ ( وسیله خاصی مانند دوربین زیر دریایی کوچکی که روی دوربین قرار می گیرد) استفاده شود. برای دستیابی به دیدهای پایین تر از ماکت و با هزینه ی کمتر می توان از لوله گسترش یا هر وسیله دیگری بر روی عدسی دوربین استفاده کرد.علاوه بر این ، با عکاسی مستقیم از روبروی ماکت می توان تصاویری شبیه نقشه های نما بدست آورد . این عکس ها برای ترسیم نقشه های منظم از روی ماکت بسیار مناسب است . برای عکاسی از ماکت با دید تندیس گون ممکن است متداول ترین روش برای نشان دادن هندسه ی کلی ماکت به عنوان یک جسم سه بعدی باشد

· دید تراز چشم
در این روش عکس از تراز چشم گرفته می شود تا دید افراد به فضا را شبیه سازی کند.

· دید پرنده
در این روش عکس از بالا و به صورت دید چشم پرنده گرفته می شود و تصویری کلی از مجموعه یا شی مورد نظر بدست می آید.

· دید پلان نما
در این روش عکس از بالا و به صورت نود درجه نسبت به صفحه ماکت گرفته می شود این دید ها نقشه های پلان را شبیه سازی می کند و از آنها برای ترسیم این نقشه ها استفاده می شود.

· دید تندیس گون
دید تندیس گون شبیه دید پرنده است ، ولی از ارتفاع پایین تری گرفته می شود تا کیفیت سه بعدی فرم ها را نشان دهد .

 

پس زمینه ها
استفاده از پس زمینه ای نرم با بافتی یکدست و با کمی کنتراست رنگی در خود ماکت ( مانند نئوپان ماکت سازی ، پارچه ی سیاه یا کاغذ قهوه ای ) ، نتیجه بهتری دارد . هنگام عکاسی در فضای خارج ، سطوح تمیز و یکنواخت مانند بتن یا فرش ( موکت ) پس زمینه خوبی به دست می آورد. البته در صورتی که لبه آنها خارج از کادر باشد

· پس زمینه متضاد تیره
در ماکت های رنگ روشن ، برای تاکید روی رنگ ها از پس زمینه های تیره مانند پارچه یا کاغذ سیاه و برای ماکتهای تیره از سطوح روشن استفاده می شود.


· کاغذ آبی
با قرار دادن یک صفحه آبی پشت ماکت ، به راحتی می توان آسمان طبیعی را شبیه سازی کرد.

· پس زمینه منحنی
اگر چه استفاده از کاغذ یا پارچه سیاه به عنوان پس زمینه ، ممکن است تضاد صحنه را افزایش دهد ، ولی قرار دادن کاغذ
سفید یا خاکستری زیر ماکت و خم کردن آن در امتداد دیوار برای ایجاد پس زمینه می تواند باعث تغییر تدریجی و ملایم
رنگ ها شود.
· سطح یکنواخت طبیعی
از کف بتنی ، کف پیاده رو ، فرش یا هر سطح یکدست و همواری می توان به عنوان پس زمینه خنثی استفاده کرد . برای ماکت های تیره باید سطوح روشن و برای ماکت های روشن ، سطوح تیره بکار برد.

· آسمان طبیعی
با قرار دادن ماکت بر روی یک لبه ، از زاویه پایین می توان به گونه ای عکاسی کرد که ماکت و قسمتی از آسمان به عنوان پس زمینه در کادر قرارگیرد . برای این کار بهتر است رو به شمال عکاسی کنیم تا از ایجاد خیرگی نور خورشید جلوگیری شود.



لینک باکس